Søg i denne blog

søndag den 28. oktober 2012

Spar på sukkeret


Sukker, sukker og sukker. 

Jeg tror, at mange danskere er sukker afhængige. Det var jeg i hvert fald førhen. Jeg troede ikke, at jeg kunne leve en dag uden, at få sukker. Det startede allerede om morgenen, hvor der blev hældt sukker ud over morgenmaden. Når jeg skulle ned og handle ind, kunne jeg ikke modstå alle fristelserne.

Men idag spiser jeg næsten ikke tilsat sukker. Når min krop ikke er vant til det, kan jeg virkelig mærke, hvad det gør ved min krop. Efter en spisedag (En dag hvor jeg må spise, hvad jeg vil) får jeg en form for sukker-tømmermænd. Jeg er helt træt og dvask. Så jeg plejer altid at glæde mig til at komme tilbage til mine sunde vaner igen. ;)

I stedet for at tilsætte sukker til f.eks. min morgenmad kommer jeg frugt ovenpå. Som alternativ til det tilsatte sukker bruger jeg sødemidler.
Kroppen har behov for kulhydrater, men dette behov kan man nemt få dækket ved, at spise fødevarer som er rige på kulhydrater og fibre.
Rent sukker har et højt indhold af kalorier og f.eks. ingen vitaminer. Derfor er det sundere at spise f.eks. frugt som indeholder naturlige kulhydrater, vitaminer og mineraler.
Anbefalingerne lyder, at en sund kost højst bør indeholde tilsat sukker svarende til 10 % af kostens energiindhold. Det svarer til, at en voksen kvinde max. må indtage 55 g sukker, og en voksen mand må max. indtage 70 g sukker.

- Chris

Ingen kommentarer:

Send en kommentar